پرهیز از اغراق نویسی ، تاكید برمستند نگاری


اعضای هیات داوران كمیته مطالعات و فرهنگ پایدارى سومین جشنواره آثار و تولیدات مراكز استانی حوزه هنری بر ضرورت توجه و تحقیق بیشتر نویسندگان استانی در نگارش آثار مرتبط با حوزه دفاع مقدس به ویژه خاطره نویسی تاكید كردند.
حسین زنجانی مسوول دفتر مطالعات و ادبیات پایداری اداره كل امور استانها و مجلس حوزه هنری و عضو هیات داوران درابتدای نشستی كه روز دوشنبه 28 فروردین ماه با حضور اعضای هیات داوران كمیته مطالعات و فرهنگ پایدارى سومین جشنواره آثار و تولیدات مراكزاستانی برگزار شد از ارسال بیش از 43 تالیفی در دو بخش خود نوشت و دیگر نوشت این دوره از جشنواره خبر داد .
وی گفت : آنچه كه در رتبه بندی آثار در این دوره مورد توجه هیات داوران قرار دارد تقدیر از مراكز استانها به عنوان نهاد حمایت كننده از مولف و صاحب اثر است البته این مساله به معنای نادیده گرفتن تلاش و زحمت نویسنده نیست بلكه شكل اجرایی به صورتی است كه جایزه برای صاحب اثر و رتبه برای مركز استان مورد نظر خواهد بود .
زنجانی دربخش دیگری از صحبتهای خود به انتشار بیانیه ای راهبردی توسط هیات داوران در مراسم پایانی جشنواره اشاره كرد و گفت : در این بیانیه ضمن توجه به آسیب های موجود در بخش ادبیات پایداری استانها تلاش خواهیم كرد كه فعالیت خود را به پایان جشنواره محدود نكنیم و با استفاده از این بیانیه بتوانیم در جهت پیشبرد اهداف مورد نظر در استانها فعالیت هایی را انجام دهیم .
آثار خوبي به جشنواره ارسال شده است
در ادامه، مهدی فراهانی رییس هیات داوران و كارشناس حوزه ادبیات پایداری نیز در این نشست گفت : توجه هیات داوران در این دوره از جشنواره توجه به تولید با كیفیت و اضافه كردن فاكتور قومیت در نوشته هاست چرا كه معتقدیم توجه به این مسئله یكی از بهترین راههای برای معرفی آثار شهرستانها و بالا بردن امتیاز مولفان این بخش برای كسب رتبه است .
این محقق و پژوهشگر ادامه داد : كلیات آثاری كه به دبیرخانه جشنواره ارسال شد آثار نسبتا خوبی بودند البته دربعضی از آثار جریانی را مشاهده كردیم كه به شدت خطرناك است و اگر نتوانیم مقابل آن ایستادگی كنیم به طور حتم مصیبت هایی را به ادبیات پایداری وارد خواهد كرد .این در حالی است كه اگر از همین آثار حمایت شود و در رتبه بندی ها لحاظ شوند ما به بی راهه رفته ایم .
توجه به فرهنگ دفاع مقدس
علی رستمی كارشناس ادبیات پایداری و عضو هیات داوران هم با تقدیر از برگزار كنندگان این بخش از سومین از جشنواره آثار و تولیدات مراكز استانی حوزه هنری تصریح كرد : تا چند سال گذشته ادبیات پایداری را باید درتهران جستجو می كردیم اما خوشبختانه با اقداماتی كه انجام شده توجه به این مقوله در شهرستانها به خوبی مشهود است كه این را باید به فال نیك گرفت .
وی گفت : امیدوارم این روند توجه به فرهنگ دفاع مقدس با حضور و فعالیت نهادهایی چون حوزه هنری استمرار بیشتری داشته باشد تا ما شاهد انتشار آثار با كیفیت تری در حوزه ادبیات دفاع مقدس درهمه گونه های آن باشیم .
نياز به تلاش بيشتر در حوزه دفاع مقدس داريم
محمد قاسمی عضودیگر هیات كارشناسی كمیته مطالعات و فرهنگ پایدارى سومین جشنواره آثار و تولیدات مراكز استانی حوزه هنری هم درادامه این نشست گفت : بهتر بود دبیرخانه این بخش میان آثار ارسالی تفكیك بندی قائل می شد تا ما می توانستیم ارزیابی بهتری میان آثار مینی مال ، خاطرات كوتاه و خاطرات بلند داشته باشیم ضمن اینكه تعدادی از آثار هم بودند كه ارتباط چندانی با حوزه خاطرات نویسی دفاع مقدس نداشتند .
این كارشناس ادامه داد : متاسفانه در برخی از آثار آنچنان بوی اغراق به مشام می رسید كه به نظر می رسد از سوی محقق باید كوشش بیشتری شود چرا كه تعدادی از آنها تا حدی تحت تاثیرآثار سینمایی جنگی بود كه سندیت درستی نداشتند و این موضوعی است كه باید بیشتر از گذشته به آن توجه شود



قسمت نظرات غیر فعال میباشد

یادداشت روز


وجود دبیرخانه دائمی جشنواره تولیدات مراکز استانی ضروری است

برای برپایی کیفی‎تر جشنواره صرفا تعداد شمارگان آن، ارتقای کیفی به جشنواره نمی‎دهد، بلکه در جهت پیشرفت دوره به دوره آن، باید دبیرخانه‎ای مرکزی به‎صورت دائمی تشکیل و در فاصله برپایی دوره‎های مختلف جشنواره به‎طور فعال‎تری عمل کنند. تشکیل دبیرخانه دائمی و برگزاری کارگاه‎های توجیهی ویژه هنرمندان موجب برقراری ارتباط مستحکم بین هنرمندان با جشنواره و تبیین اهداف برای آنان می‎شود تا با توجیه درست بتوانند آثاری متناسب با اهداف جشنواره تولید و از ارسال آثار آرشیوی پرهیز کنند.

بسیاری از از آثار راه‎یافته به چنین جشنواره‎هایی معمولا آرشیوی بوده و بعضی از آن‎ها به جشنواره‎های مختلف راه یافته‎اند، درحالی که می‎توان با ایجاد دبیرخانه دائمی و فعال به سیاست‎گذاری و توجیه هنرمندان پرداخته و تولیدات فاخری متناسب با موضوع و اهداف برگزارکنندگان جشنواره اقدام کرد. هدف از برپایی این جشنواره‎ها کمک به ارتقای سطح خلاقیت و اندیشه هنرمندان جوان است تا بتوانند با خلق آثار محکم و متناسب با موضوع جشنواره، هنرآفرینی کنند. تداوم جشنواره باعث ایجاد انگیزه بیشتر در جامعه جوان هنرمندان خواهد شد و آنان را وادار می‎کند که به موضوعات مطرح شده در جشنواره عمیق‎تر فکر کنند و از نگاه هنری اثر خلق کنند.

تناسب آثار با ماموریت‎های محوری حوزه هنری از جمله دفاع مقدس، انقلاب اسلامی، خانواده و بیداری اسلامی از مهمترین ملاک‎ها در این زمینه است. این آثار متناسب با این سیاست‎ها و از بعد مسائل فنی، هنری و زیبایی‎شناسی ارزیابی و داوری می‎شوند. قزوین از دیرباز در زمینه هنرهای تجسمی از جایگاه ممتازی برخوردار بوده است و به‎واسطه همین ویژگی برجسته، شایستگی و استحقاق این را دارد که دبیرخانه بخش تجسمی تولیدات مراکز استان‎ها را از صفر تا صد بر عهده داشته باشد.

کشف استعدادهای جوان و هدایت آن‎ها مهمترین رسالت جشنواره‎های هنری است. اگر برپایی این جشنواره‎ها صرفا برای برگزاری باشد، بیشتر به‎منزله یک کار نمایشی است، اما اگر به‎صورت کیفی‎تر و دائمی‎تر باشد، می‎توان استعدادهای زیادی را در تمام حوزه‎های مختلف شناسایی و به رشد کمی و کیفی آنها کمک کرد.

 

تولیدات مراکز استان


مصاحبه و گفتگو


گالری تصاویر


فراخوان جشنواره